Tips voor starters op de Haarlemse woningmarkt
Gepubliceerd: ‐ Update:
Je eerste huis kopen? Dan is goed financieel advies cruciaal! Natuurlijk als je al een woning op het oog hebt, maar juist ook in die eerste fase waarin je alleen nog met het idee speelt. Ben Biesbrouck is hypotheekadviseur: wat doet een hypotheekadviseur eigenlijk? Wanneer kun je bij hen terecht? Zijn die online tools niet gewoon genoeg?
Ben, jij bent hypotheekadviseur bij De Hypotheekshop: wat doe je dan?
Mijn werk bestaat grofweg uit twee aspecten. Harde cijfers produceren aan de ene kant. Goede, persoonlijke gesprekken voeren aan de andere kant. Beide zijn natuurlijk belangrijk. Maar dat gesprek met klanten voelt als veel belangrijker. Niet alleen voor mij, vooral voor de mensen zelf. Voordat je serieus naar een huis gaat kijken, is het verstandig én prettig om eerst langs een hypotheekadviseur te gaan. Dan hoef je nog niet eens concrete plannen te hebben om te verhuizen of al een specifiek huis op het oog te hebben. Gewoon even komen praten over wat er mogelijk zou zijn, op korte of langere termijn: in die fase kunnen wij veel betekenen voor mensen. Veel starters laten zich afschrikken door geluiden van buitenaf: nieuws over hoe overspannen de markt is, dat de prijzen maar blijven stijgen en dat je heel veel eigen geld moet inbrengen. Daardoor zien we dat veel starters die eerste stap naar het inwinnen van advies al niet eens meer durven nemen. Jammer! Het is een tijdsinvestering die doorgaans niets kost, die wij graag maken en die klanten heel veel oplevert. Het valt mij op dat veel starters verbaasd zijn over het bedrag dat ze kunnen lenen. Vaak blijkt er meer mogelijk dan mensen denken. En blijkt dat kopen nu nog niet kan, dan kijken we hoe we het over een jaar, misschien anderhalf jaar wél mogelijk kunnen maken. We maken een plan, kijken naar wat er eventueel kan veranderen, geven klanten perspectief en tips. Zo is een gesprek echt altijd nuttig.
Maar ik kan toch ook gewoon zo’n online tool invullen om te zien wat ik kan lenen? Dan weet ik toch ook of ik wel of niet dat appartement kan kopen?
Kun je doen, maar daar word je nauwelijks wijzer van. Die tools geven negen van de tien keer een andere uitkomst. En vrijwel altijd een uitkomst waar je niet op hoopte en waar je niet mee verder komt. Goed om te weten: die tools houden met heel veel zaken géén rekening. Bijvoorbeeld met een eventuele starterslening, met de vraag wat een verbouwing van het huis met de marktwaarde zal doen, subsidies die je kunt krijgen wanneer je een energiebesparende verbouwing uitvoert, zoals een nieuwe ketel installeren of enkel glas vervangen. Een hypotheekadviseur kijkt verder dan je inkomen en je maandlasten. Wij kijken naar álle faciliteiten en álle bestaande regelingen. Misschien kan familie bijspringen, misschien maakt die kleine loonsverhoging volgend jaar nét dat verschil. Dat soort zaken blijven vaak onderbelicht. En heel belangrijk: we kijken naar jou! Naar wat jou beweegt, hoe jij je leven graag inricht. Die online tools, en ook mijn software, spugen koude cijfertjes uit. Maar als je een huis gaat kopen is dat een grote, belangrijke beslissing. Emoties spelen op. Begrijpelijk, maar je moet je niet laten meeslepen. Wij zien dat veel mensen, ook starters, heel goed weten wat ze willen. Maar ze hebben het niet altijd helder voor zichzelf verwoord. Daar helpen wij bij. Verantwoord geld lenen gaat niet alleen over ‘past het in het rekenmodel’. Het gaat vooral over ‘past het in jouw levensstijl’. De een leeft zuinig en is bereid een groot deel van zijn inkomen aan wonen te besteden. Een ander heeft een sneaker-fetisj of wil graag vaak uit eten met vrienden of spaart voor een wereldreis. Dan kan het rekenmodel wel zeggen ‘zoveel kun jij aan wonen uitgeven, dus zoveel kun jij lenen’, maar uiteindelijk gaat het erom dat jij elke maand kunt doen wat je wilt doen én dat je prettig woont.
En na dat eerste gesprek, hoe gaat het dan verder?
Tijdens zo’n eerste gesprek leren we elkaar kennen en bespreken we vooral de wensen en mogelijkheden. Als blijkt dat er ruimte is om te kopen, maken we afspraken over een totaalpakket. Dan hebben we het over een overlijdensrisico, arbeidsongeschiktheid, verzekeringen: alles. Geen verrassingen achteraf, niet steeds meer geld erbij; een duidelijke kostenraming. Vaak nemen starters hun ouders mee tijdens een tweede gesprek. Heel goed! Kritische vragen zijn altijd welkom: dat is voor alle partijen prettig. Wij strooien niet met moeilijke woorden, want we willen dat onze klanten precies weten waar het over gaat en wat hen te wachten staat. Maar het is een hoop informatie die op je afkomt dus een extra paar oren is prettig. Jij gaat vervolgens verder met je huizenzoektocht en we houden contact tijdens het biedingsproces. Stel je moet €5.000,- meer bieden, dan je eigenlijk wilde. Balen! Emotie kan dan soms in de weg zitten. En dan blijkt dat dat misschien €7,- meer per maand aan hypotheekasten betekent, wat je prima kunt dragen. Zonde als je nodeloos een huis misloopt. Voor de makelaar is het ook prettig om te weten dat hun opdrachtgever een hypotheekadviseur achter zich heeft staan: dan staan ze sterker tijdens onderhandelingen. Uiteraard blijft alles wat er bij ons op kantoor is besproken tussen ons. Bod geaccepteerd? Gefeliciteerd! Dan gaan we naar geldverstrekkers kijken. We geven inzicht in de verschillende producten bij verschillende verstrekkers en geven advies op maat. Wij zijn onafhankelijke adviseurs, wat betekent dat we zaken doen met alle verstrekkers en niet vastzitten aan een paar partijen.
Omdat de rente nu zo laag is, kijken we samen vooral naar de voorwaarden, de inhoud. Wat als je bijvoorbeeld op een gegeven moment extra wil aflossen? Moet je dan een boete betalen? Sommige traditionele verstrekkers zijn daar strenger in dan modernere partijen. Goed om daarnaar te kijken en een geldverstrekker te kiezen die niet alleen een voordelig product levert, maar ook een product dat bij jou past. We zien dat klanten zo’n 3 à 4 keer bij ons terugkomen. Mensen kopen elke 5 à 7 jaar een nieuw huis. Dan is het fijn dat we al een band hebben, elkaar nog kennen. We zien mensen die als starter bij ons aanklopten, kinderen krijgen en doorgroeien. Daarin zie je ook weer dat die cijfers maar één aspect van het proces zijn: ons werk is mensenwerk.
Benieuwd naar de specifieke regelingen voor starters? Ben bespreekt deze in een volgend interview, of bel Ben gerust via 023 – 512 40 30, of maak online direct een een afspraak.