De adviseur als regisseur vraagt om een aangepast controlesysteem

De adviseur als regisseur vraagt om een aangepast controlesysteem

Directeur Marisa Lodewijks heeft een terugkerende column op AMweb.nl

De adviesbehoefte van de consument neemt in deze tijden steeds meer toe. En dat terwijl de hypotheekadviseur een verhoogde administratieve druk ervaart en daardoor minder tijd heeft voor de klant. Hoe om te gaan met deze spagaat?

In eerdere columns heeft u mij enthousiast horen spreken over de mogelijkheden van Artifcial intelligence en de geweldige ondersteuning die ChatGPT ons kan bieden. Ik heb ook benadrukt hoe belangrijk het is om brondata beschikbaar te stellen om de administratieve last te verlichten. Nog steeds sta ik achter mijn enthousiasme over deze ontwikkelingen.

Maar helaas blijkt de praktijk weerbarstig: de voorspelde afname van de administratieve belasting blijft uit. Reden: de immer toenemende hoeveelheid nieuwe regels en wetgeving. Dat is, netjes gezegd, behoorlijk frustrerend. Het belemmert ons in onze pogingen om onze klanten nog beter van dienst te zijn.

Lasten voor de adviseur

Als franchiseorganisatie investeren wij volop in lastenverlichting voor de adviseur. Zo hebben we onze nek uitgestoken om een complete online hypotheekmodule te introduceren. Dit is voor nu gericht op starters. Met als aanname dat starters minder advies nodig hebben. Maar de huidige realiteit laat iets anders zien.

De krappe woningmarkt en de complexiteit van de financiële situatie van veel starters vereisen juist méér begeleiding. Denk aan hoge biedingen zonder voorbehoud, financiële steun van ouders, studieschulden en samenwoonconstructies. Of jonge starters die nog steeds denken dat geld gratis is. De adviseur heeft er de handen vol aan, ook bij deze groep.

Beleidsmakers op bezoek

Er komt veel op ons af, er is al zoveel op ons afgekomen en het gaat maar door. Recent ontvingen wij een delegatie van het ministerie van Binnenlandse Zaken bij een van onze vestigingen. Wij juichen het altijd toe als beleidsmakers informatie uit de praktijk komen halen. Gezamenlijk hebben we het gehele hypotheekadviesproces van A tot Z besproken.

We hadden een open uitwisseling van ervaringen en gedachtes bij de diverse adviesonderdelen – lees: verplichtingen – in het proces. Het was voor alle aanwezigen een interessante sessie om elkaars standpunten zo te vernemen. Daarnaast denk ik dat hoe beter we elkaar begrijpen, hoe beter wetgeving kan aansluiten op de praktijk. Kortom, de tijdsinvestering meer dan waard.

In mijn beleving is er de komende jaren nog veel, heel veel advieswerk te verrichten”

Meer vertrouwen

Maar weer terug naar mijn punt: de adviseur als ‘de regisseur voor iedereen’. In mijn beleving is er de komende jaren nog veel, heel veel advieswerk te verrichten. Maar het zou zo fijn zijn als de adviseur de ruimte daarvoor krijgt. Minder controle-instrumenten, meer vertrouwen.

Daarnaast moet het bemiddelingsproces an sich geoptimaliseerd worden. Om daarmee de handen van de adviseur vrij te maken om meer mensen te kunnen begeleiden. Denk aan het valideren van hun keuzes of aan het meedenken met verduurzaming. Dat is wat de AFM en wetgever graag zien gebeuren, en weet u; de adviseur zelf ook.

Zie hier mijn verlanglijstje voor de komende tijd. Ik houd u op de hoogte van de resultaten.

Klaar voor de volgende stap?

Altijd als eerste op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van hypotheken, wonen en verzekeren.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.