
10 veel gestelde vragen over de belastingaangifte als huiseigenaar
Gepubliceerd:
Als je een huis bezit, moet je dit aangeven bij je inkomstenbelasting. Maar waarom moet dit eigenlijk? En hoe zorg je ervoor dat dit goed gaat? Je wil natuurlijk wel optimaal profiteren van de bijkomende belastingvoordelen en voorkomen dat je onnodig moet terugbetalen. Daarom geven wij je in dit artikel antwoorden op veel gestelde vragen over de belastingaangifte als huiseigenaar. Zo weet je wat je kan verwachten bij je belastingaangifte.
1. Waarom moet ik mijn woning opgeven bij de inkomstenbelasting?
Het bezitten van een eigen woning wordt door de Belastingdienst als een vorm van inkomen gezien, omdat er economische voordelen aan zitten. De eigen woning wordt belast in Box 1, waarbij het eigenwoningforfait bij je inkomen wordt opgeteld.
2. Wat is het eigenwoningforfait?
Het eigenwoningforfait is een percentage van de WOZ-waarde van je woning (hoofdverblijf). Dit bedrag wordt in je belastingaangifte bij je inkomen opgeteld. De Belastingdienst rekent dit automatisch voor je uit, maar het is altijd slim om dit zelf nog even na te rekenen. In 2025 is het eigenwoningforfait 0,35% van de WOZ-waarde voor huizen tot € 1.330.000.
3. Wat zijn de aftrekposten voor eigen woning in 2025?
Als huiseigenaar zijn er verschillende kosten die je kan aftrekken van je belastbaar inkomen. We sommen ze voor je op:
- Hypotheekrenteaftrek
- Aankoopkosten van je woning (zoals advieskosten, notariskosten voor de hypotheekakte en taxatiekosten). Let op! Deze kosten kan je eenmalig opgeven.
- Kosten bij oversluiten van je hypotheek
- Kosten voor Nationale Hypotheek Garantie (NHG)
- Rentekosten voor een lening voor het verbouwen of verduurzamen van je woning
- Aanvraagkosten nieuwe risico-opslag hypotheek
- Erfpachtcanon
Wil je meer informatie? In dit artikel vind je alle aftrekbare kosten voor een eigen woning met een uitgebreide uitleg erbij.
4. Hoeveel belasting betaal je als huiseigenaar?
Hoeveel belasting je over het bezitten van een huis betaalt, is voor iedereen verschillend. Dit wordt bepaald aan de hand van je inkomen, hypotheekrenteaftrek en de WOZ-waarde. Als je extra inkomsten hebt door bijvoorbeeld verhuur van een tweede woning en of je je hypotheek al hebt afgelost is natuurlijk ook van belang.
5. Hoeveel belasting betaal je als je huis vrij is?
Ook al heb je je hypotheek afgelost, je bezit nog steeds een huis en daardoor betaal je dus nog steeds eigenwoningforfait. Omdat je geen hypotheekrente meer betaalt, is het eigenwoningforfait vaak hoger dan de aftrekbare kosten voor je eigen woning. In dit geval heb je recht op een aftrek: de Wet Hillen. Deze wet zorgt ervoor dat je niet meer belasting betaalt dan nodig.
6. Hoe zit het met inkomstenbelasting als ik een woning verhuur?
Als je je woning tijdelijk verhuurt, bijvoorbeeld via Airbnb, dan is 70% van de huurinkomsten belast in Box 1 en heb je in de tijd dat je je woning verhuurt geen recht op hypotheekrenteaftrek. Bezit je een tweede huis dat je verhuurt? Dan valt de woning in Box 3 (vermogen). Je betaalt belasting over de WOZ-waarde min eventuele schulden, maar niet over de huurinkomsten zelf. Verhuur je een kamer in je eigen woning? Dan geldt tot € 6.324 (2025) per jaar de kamervrijstelling. Dit betekent dat je over inkomsten uit kamerverhuur tot € 6.324 per jaar geen belasting hoeft te betalen. Goed om te weten, hieronder vallen alle extra vergoedingen die met de verhuur te maken hebben. Denk aan energiekosten of het gebruik van een wasmachine en droger.
7. Wat is de hypotheekrenteaftrek?
Hypotheekrenteaftrek is een fiscale regeling die ooit is ingezet vanuit de overheid om mensen aan te moedigen een huis te kopen. Van rente betalen word je immers niet vrolijk. Gelukkig kan je dus de hypotheekrente onder bepaalde voorwaarden aftrekken van je inkomen in box 1. Hierdoor betaal je minder belasting en wordt het goedkoper om een woning te bezitten. In 2025 is het maximale aftrekpercentage 37,05%.
Benieuwd hoe hoog jouw hypotheekrenteaftrek is? Met onze handige tool kan je dat zelf berekenen!
8. Onder welke voorwaarden kan ik mijn hypotheekrente aftrekken?
- Als je je hypotheek na 1 januari 2013 hebt afgesloten, mag je alleen de rente voor een annuïteitenhypotheek en een lineaire hypotheek aftrekken. Je hypotheek moet dan wel binnen 30 jaar afgelost zijn.
- Als je je hypotheek voor 1 januari 2013 hebt afgesloten, heb je vanaf het moment van afsluiten van je hypotheek maximaal 30 jaar recht op hypotheekrenteaftrek. Hierbij maakt het niet uit wat voor soort hypotheek je hebt.
- Je hypotheek moet gebruikt worden voor het kopen van een eigen woning, verbouwing of onderhoud van de woning of voor de afkoop van het recht van erfpacht.
9. Hoe moet ik mijn koophuis aangeven in mijn belastingaangifte?
Bij je belastingaangifte vul je de WOZ-waarde van je woning in. Deze heb je als het goed is thuis gestuurd gekregen, maar je kan je WOZ-waarde ook bekijken via MijnOverheid.nl. Bij het vaststellen van de WOZ-waarde wordt altijd uitgegaan van de waarde op 1 januari van het vorige jaar. Dit noemen ze de waardepeildatum. In 2025 is de waardepeildatum van de WOZ-waarde dus 01 januari 2024.
Je eigenwoningforfait wordt automatisch berekend door de Belastingdienst. Vervolgens vul je je betaalde hypotheekrente in en geef je eventueel gemaakte financieringskosten op (zoals afsluitkosten van je hypotheek en NHG-premie). Veel gegevens vult de Belastingdienst automatisch voor je in, maar het is altijd verstandig om deze goed te controleren en eventueel aan te passen.
10. Moet ik belasting betalen als ik mijn huis verkoop?
Nee, als je je huis verkoopt betaal je over de overwaarde op je woning geen belasting. Als je een nieuw huis terugkoopt en de overwaarde niet gebruikt voor de aankoop, mag je over dat deel van je hypotheek geen hypotheekrenteaftrek meer krijgen. Dit is de zogeheten bijleenregeling.
Hulp nodig bij je belastingaangifte?
De Hypotheekshop staat voor je klaar! Onze ervaren adviseurs helpen je graag bij het invullen van je belastingaangifte. Zo weet je zeker dat het in één keer goed gaat. Heb je een andere vraag over je belastingaangifte? Ook dan kan je bij ons terecht. Maak vandaag nog een afspraak met een adviseur bij jou in de buurt en laat je belastingaangifte geen zorg zijn!
Het eerste gesprek is altijd gratis