Hypotheekketens geven geldverstrekkers extra duwtje in de rug

18.02.2020

Opnieuw bundelen hypotheekketens hun krachten om geldverstrekkers te bewegen actuele klant- en leninginformatie actief te delen met de onafhankelijk adviseur van de klant. Daarom werken diverse ketens inmiddels met een door de klant ondertekende ‘opdracht tot data-uitwisseling’. Hierin verzoekt de klant de geldverstrekker om in zijn belang de data actief aan te dragen bij de adviseur.

Geldverstrekkers zetten beloftes onvoldoende om in daden
Om op een klantvriendelijke manier hun zorgplicht in te kunnen vullen, pleiten hypotheekadviseurs al langer voor volledige ontsluiting van klantdata door geldverstrekkers. In 2019 werd hier door een 7-tal hypotheekketens al gezamenlijk voor betoogd. Destijds bevorderde dit constructieve gesprekken met diverse geldverstrekkers. Enkelen van hen hebben inmiddels stappen genomen tot data-ontsluiting. Echter, het is in het belang van de klant dat álle geldverstrekkers concrete stappen zetten. Bij veel belangrijke geldverstrekkers is het nog gebleven bij goede intenties. 

Speciale opdracht tot data-uitwisseling maant de geldverstrekker tot actie
Een onderdeel van ieder hypotheekgesprek is de invulling van de zorgplicht en het proactief klantbeheer. Klanten spreken hierbij vrijwel unaniem de wens uit om gedurende de looptijd van de hypotheek actief geïnformeerd te worden door hun adviseur over belangrijke zaken zoals mogelijke besparingen binnen de hypotheek. Omdat adviseurs, tijdens de looptijd van de hypotheek, niet betrokken zijn bij de incasso van rente & aflossing, of de automatische aanpassing van een rentetarief, is de actuele stand van zaken vaak niet zichtbaar voor de adviseur. Om invulling te geven aan de wens van de klant heeft de adviseur deze informatie nodig van de betrokken geldverstrekker. Daarom is voor de klant een ‘opdracht tot data-uitwisseling’ ontwikkeld. Met dit document verlangen klanten de data-uitwisseling van hun hypotheekverstrekker naar de betrokken adviseur. Op termijn wordt deze opdracht tot data-uitwisseling ook aan bestaande klanten van de hypotheekketens aangeboden. De verwachting is dat zij hier ook in groten getale gebruik van gaan maken. 

Aanpassing in hypotheekadvies-software geeft extra openheid aan klant
In het kader van transparantie vinden momenteel constructieve gesprekken plaats met leveranciers van adviessoftware. Zij tonen zich bereid een speciaal kenmerk te ontwikkelen waardoor voor adviseurs en klanten direct duidelijk is bij welke hypotheekverstrekkers er data-uitwisseling met de adviseur plaatsvindt. Zo kunnen adviseur en klant dit criterium betrekken bij de uiteindelijke keuze van een hypotheekverstrekker. 

De samenwerkende hypotheekketens vertrouwen erop dat met deze stappen uiteindelijk alle geldverstrekkers hun verantwoordelijkheid gaan nemen.  

Dit bericht is verzonden namens CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur), Financieel Fit Groep, Finzie, Geld & Woning, Hypotheek Visie en Van Bruggen Adviesgroep.


Over De Hypotheekshop
De Hypotheekshop staat sinds 1991 (potentiële) huizenkopers of –bezitters bij met onafhankelijk advies, en is onderdeel van het grootste financieel adviseursnetwerk van Nederland (circa 250 vestigingen). Wij zijn (mede)initiatiefnemer van de Arbeidsmarktscan, de opleiding Erkend adviseur Duurzaam wonen, hypotheekverstrekking o.b.v. brondata, het Platform Woonstarters en het Platform Hypotheken vanuit het ministerie van BZK, en werken samen met de TU Delft voor de Monitor Koopwoningmarkt.