Goede midoffice steeds meer basisvoorwaarde voor verwezenlijken groeiambities

In het afgelopen jaar is de kwaliteit van midoffices in het algemeen toegenomen. Dat blijkt uit de meest recente kwartaalmeting (2e kwartaal 2021) van de tevredenheid over geldverstrekkers, gebaseerd op de bij CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur) werkzame adviseurs en binnendienstmedewerkers. Steeds meer aanbieders gaan de concurrentiestrijd niet meer alleen aan op de hypotheekrente en de voorwaarden, maar ook op de dienstverlening aan de kantoren. Daarbij spelen ze tevens in op de eisen die de huidige woningmarkt stelt aan de kredietverlening: snel, foutloos, betrouwbaar, hoog kennisniveau en ruimte voor maatwerk. Wat opvalt is dat het echter niet alle financiers lukt om deze trend te volgen.

Stabiliteit en betrouwbaarheid erg belangrijk

De gemiddelde beoordeling van de grotere kredietverleners ligt daarbij overigens structureel hoger dan voor geldverstrekkers buiten de top 10. Waarschijnlijk kunnen zij vanwege de constante, hoge instroom van hypotheekaanvragen een stabiele organisatie neerzetten, dikwijls in de vorm van een zogeheten fastlane. Achterstanden op verwerkingstermijnen, veelal met aanvraagpieken (al dan niet door renteverhogingen) als oorzaak, komen daarom in de regel meer voor bij de wat minder grote partijen. Omdat stabiliteit en betrouwbaarheid minstens zo belangrijk zijn als goede dienstverlening, attenderen wij onze vestigingen ook op aanbieders – of servicers – die tijdelijk meer aanvragen ontvangen dan gebruikelijk is.

Groeien dankzij een grotere tevredenheid

Als we een vergelijking maken van de geldverstrekkers die vorig jaar en dit jaar een wat mindere beoordeling hebben gekregen, dan valt op dat een handvol aanbieders de omslag wel heeft weten te maken. Enkele aanbieders – ook buiten de top 10 – scoren inmiddels ‘(zeer) goed’. Andere bereikten dat niveau ook, maar kenden in het afgelopen kwartaal een (gedeeltelijke) terugval. Die hogere rating leidde daarbij aantoonbaar tot een groter marktaandeel. Sterker nog, een beter dan gemiddelde midoffice blijkt volgens de cijfers steeds meer een basisvoorwaarde te zijn om verder te kunnen groeien.

Er blijven nog wel knelpunten

Dat het niveau van de midoffices is gestegen, mag een knappe prestatie worden genoemd in een markt met blijvend hoge aantallen hypotheekaanvragen en een verkorte geldigheid van inkomensstukken. Toch zien we nog wel knelpunten: oversluiters die geen spoed krijgen, ondanks het bijna verlopen van de aflosnota waardoor een hogere boeterente kan dreigen, verhogingen die nog wel eens handwerk zijn, verhuurhypotheken die buiten de snelle verwerking vallen maar wel verbonden zijn aan een aanvraag van een doorstromer, en uiteraard aanvragen van zelfstandigen. Zie voor meer informatie bovenstaande tabel met de gemiddelde beoordeling in 2021 per type aanvraag en type inkomen.

Bestaande klanten ook centraal stellen

Evenwel blijft het belangrijkste knelpunt in de dienstverlening van aanbieders het beheer van bestaande leningen. Denk hierbij aan hoofdelijk ontslag in geval van relatiebreuken, omzettingen en aflossingen van (bank)spaarhypotheken. Voor bestaande klanten gelden nog altijd (veel) langere doorlooptijden dan voor nieuwe klanten, zeker als er sprake is van een aanvraagpiek. De verschillen tussen aanbieders lijken hierbij een stuk groter dan bij nieuwe klanten. Desondanks is onze verwachting dat de kwaliteit van beheer voor adviseurs steeds bepalender wordt in de keuze voor een kredietverlener. Nu wordt het vaak al meegenomen in de gesprekken met klanten. De kwaliteit van beheer zou daarom zomaar eens het volgende terrein kunnen worden waarop de concurrentiestrijd zich gaat richten.

Lees hier meer over dit onderwerp.

Over De Hypotheekshop

De Hypotheekshop staat sinds 1991 (potentiële) huizenkopers en -bezitters bij met onafhankelijk advies. We zijn onderdeel van de grootste franchiseorganisatie in hypotheekadvies van Nederland (tot CMIS Franchise behoren de hypotheekadviesformules van De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur met in totaal ruim 250 vestigingen), met een totaal hypotheekvolume van ruim 8 miljard euro per jaar, en daarmee marktleider. De Hypotheekshop is (mede)initiatiefnemer van de Arbeidsmarktscan (winnaar Gouden Lotus 2020 voor Innovatieve dienstverlening aan de consument), de opleiding Adviseur Duurzaam Wonen, hypotheekverstrekking o.b.v. brondata, het Platform Woonstarters, de Week van de Starter

Klaar voor de volgende stap?

Altijd als eerste op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van hypotheken, wonen en verzekeren.

Feedback