Concurrentie stuwt kwaliteit midoffices

Concurrentie stuwt kwaliteit midoffices

In het vierde kwartaal bleef, ondanks opnieuw meer dan 100.000 hypotheekaanvragen via HDN, de traditionele eindejaarsdrukte uit. Wellicht dat een deel van de consumenten heeft gewacht met kopen tot het nieuwe jaar, vanwege de vrijstelling van de overdrachtsbelasting voor starters, de verhoging van de NHG-grens en de mogelijk hogere leencapaciteit voor tweeverdieners. Dat leidde tot een kwartaal waarin de dienstverlening van bijna alle midoffices piekte en achterstanden haast niet bestonden. Hoewel het vele thuiswerken niet altijd makkelijk was en een tweede lockdown onvermijdelijk bleek, werd het roerige coronajaar afgesloten door de drie maanden met de hoogste rating van 2020. Wie was volgens de adviseurs van Ingage Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur) de geldverstrekker met de beste midoffice over het vierde kwartaal?

Beste midoffices

Adviseurs over de samenwerking met MUNT Hypotheken:

‘Snel en fijn om mee samen te werken.’

‘Weer oplossingsgericht behandeld.’

‘Bij Munt weer eens niets op aan te merken, mooi dossier, goed overleg adviseur/acceptatie.’

Gemiddelde rating in 2020 (op een schaal van 1-5)


Uitdaging: constant een hoge kwaliteit leveren

Als we terugkijken op het afgelopen jaar, dan valt op dat ruwweg de helft van de aanbieders erin is geslaagd om op een constant niveau hypotheekdossiers af te wikkelen. Een deel van de kleinere geldverstrekkers met een eigen midoffice was echter kwetsbaar. Voor aanbieders die hun midoffice uitbesteden, bleek de dienstverlening van de betreffende servicer mede een bepalende factor. Tot slot wisselden ook de prestaties van de grootbanken en hun labels. Zij ontvangen meer dan gemiddeld complexere hypotheekaanvragen en beoordelen vaak zelf de jaarcijfers van zelfstandigen. Sommige werken met meerdere (regio)teams, waardoor het lastig is om gelijke kwaliteit te bieden. Het springt daarom in het oog dat onder de zes geldverstrekkers die het meest verbeterden ten opzichte van het derde kwartaal, alle vier de grootbanken vertegenwoordigd zijn (ING, ABN AMRO, Rabobank en BLG Wonen (net als SNS Bank onderdeel van de Volksbank)). De rol van de accountmanagers blijft overigens nog wel eens onderbelicht: zij zijn in de praktijk vaak het verlengstuk van de midoffice.

Grootste verbetering ten opzichte van Q3 2020

Toegenomen aandacht van top 10 geldverstrekkers voor midoffice door groeiende concurrentie

Zoals bekend is er de laatste jaren door de lage rentestand een aanwas van (buitenlandse) partijen die willen beleggen in Nederlandse hypotheken. Ook voor komend jaar is er veel funding beschikbaar, maar de groei lijkt inmiddels wel uit de markt te zijn. Het wordt dus nog belangrijker om de concurrentie op andere vlakken af te troeven. We merken bij de grotere aanbieders daarom meer aandacht voor de kwaliteit van hun aanvraagproces, om op die manier het intermediair voor zich te winnen. Een investering die zich niet alleen in betrekkelijk korte tijd uitbetaalt in een hogere waardering, maar ook leidt tot een verdere professionalisering van het aanvraagtraject. Door de wisselwerking is er aan de kant van de adviseur eveneens meer aandacht voor First Time Right (ook wel FTR) en een goede conversie. Een ontwikkeling die uiteindelijk zal doorzetten richting beheer en hopelijk ook richting de niet meer actieve aanbieders.

Eerdere verkiezingen

Verkiezing beste midoffice derde kwartaal
Verkiezing beste midoffice tweede kwartaal
Verkiezing beste midoffice eerste kwartaal

Nieuws van De Hypotheekshop geeft een overzicht van de renteontwikkelingen in de afgelopen weken en van de actualiteit en trends op de hypotheek- en woningmarkt. De verwachtingen die beschreven staan zijn altijd indicatief, hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. Wil je onze rente- en marktontwikkelingen wekelijks ontvangen?

Over De Hypotheekshop

De Hypotheekshop staat sinds 1991 (potentiële) huizenkopers en -bezitters bij met onafhankelijk advies. We zijn onderdeel van het grootste financieel adviseursnetwerk van Nederland (circa 250 vestigingen). De Hypotheekshop is (mede)initiatiefnemer van de Arbeidsmarktscan (winnaar Gouden Lotus 2020 voor Innovatieve dienstverlening aan de consument), de opleiding Adviseur Duurzaam Wonen, hypotheekverstrekking o.b.v. brondata, het Platform Woonstarters, de Week van de Starter (startenopdewoningmarkt.nl) en het Platform Hypotheken vanuit het ministerie van BZK. De Hypotheekshop werkt samen met de TU Delft voor de Monitor Koopwoningmarkt.

Over Ingage Franchise

Ingage Franchise is onderdeel van Ingage Group. Tot Ingage Franchise behoren onder andere de hypotheekadviesformules van De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur. Met ruim 250 aangesloten onafhankelijke financieel advieskantoren voor hypotheken, verzekeringen en financiële planning is dit het grootste financieel adviseursnetwerk van Nederland. Ingage Franchise biedt optimale ondersteuning aan adviseurs, zodat zij zich volledig kunnen richten op het geven van een verantwoord en passend advies aan de klant. Ingage Franchise adviseert en bemiddelt in bijna alle geldverstrekkers en verzekeraars van Nederland waardoor de consument verzekerd is van scherpe rentes en premies, goede voorwaarden en volledig onafhankelijk advies. https://ingage-group.com/franchise/

Klaar voor de volgende stap?

Altijd als eerste op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van hypotheken, wonen en verzekeren.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.