Verkiezing beste midoffice na bewogen tweede kwartaal
Gepubliceerd: ‐ Update:
Sinds eind vorig jaar monitort Ingage Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur) de dienstverlening per geldverstrekker, en kunnen adviseurs het aanvraagproces van elke hypotheekaanvraag beoordelen. Consumenten en adviseurs zijn immers gebaat bij een snelle en foutloze afhandeling van een hypotheekaanvraag. Hoe belangrijk dat is bleek het afgelopen kwartaal, dat werd geteisterd door corona. De emoties bij consumenten en adviseurs liepen – en lopen nog steeds – hoog op, en de verschillen tussen geldverstrekkers namen toe. Wie is de geldverstrekker met de beste midoffice over het tweede kwartaal van dit jaar geworden?
Citaten van adviseurs over de samenwerking met Attens Hypotheken:
‘Prettig contact met acceptanten en er wordt goed meegedacht.’
‘Top! Lastig dossier.’
‘Snel renteaanbod en acceptabele termijn voor dossier compleet.’
Grote verschillen tussen geldverstrekkers
Waar de ene aanbieder altijd binnen afgesproken tijdslijnen bleef, liepen bij andere de achterstanden op tot 10 of meer werkdagen. Uiteraard was er sprake van bijzondere omstandigheden door het thuiswerken, aanvullende vragen vanwege corona en de enorme aanvraagpiek in maart en april. Er is zowel door adviseurs als door acceptanten harder gewerkt dan ooit met heel veel overuren. Toch moeten we helaas constateren dat bepaalde aanbieders in mei en juni door de ondergrens zijn gezakt. Inkomensstukken worden door de eigen achterstanden afgekeurd, aanvullende documenten komen soms weer onderop de stapel, communicatie over actuele termijnen is niet betrouwbaar, verminderde telefonische bereikbaarheid, toezeggingen worden niet altijd nagekomen, er wordt niet gestuurd op ontbindende voorwaarden, oversluiters die geen prioriteit krijgen en niet weten waar ze aan toe zijn.
Ondanks achterstanden toch nieuwe aanvragen
Naast de grote verschillen tussen geldverstrekkers is er nog een opvallend gegeven: aanbieders met grote achterstanden ontvangen nog steeds nieuwe hypotheekaanvragen. Waar verwacht had mogen worden dat adviseurs en hun klanten bepaalde financiers tijdelijk overslaan, blijkt in de praktijk dat in veel gevallen toch wordt gekozen voor een partij met reeds bekende achterstanden. Vanwege het verschil in maandlasten wordt bij de selectie van een geldverstrekker afgegaan op de op dat moment gecommuniceerde doorlooptijden. Dat blijkt in de praktijk echter geen goede indicatie te zijn als er nog veel aanvragen/complete dossiers in de pijplijn zitten, waardoor de huidige doorlooptijden eerder verder zullen gaan oplopen. Beter zou dan zijn om een verwachting uit te spreken.
Bijkomen, evalueren en verbeteren
Hopelijk kunnen geldverstrekkers en hun medewerkers de zomerperiode gebruiken om de achterstanden in te lopen en te herstellen van alle werkdruk, hoewel de verwachting wel is dat een echte zomerdip dit jaar uitblijft. Tegelijk is het belangrijk om de afgelopen maanden te evalueren en de huidige werkwijze tegen het licht te houden. Het gaat immers niet om dossiers maar om consumenten en businesspartners. Laten we daarom de lessen van de coronaperiode gebruiken om de dienstverlening naar een hoger niveau te brengen. Wij willen daarbij graag meedenken.
Lees ook: Adviseurs kiezen geldverstrekker met de beste midoffice (eerste kwartaal 2020)
Over De Hypotheekshop
De Hypotheekshop staat sinds 1991 (potentiële) huizenkopers of –bezitters bij met onafhankelijk advies, en is onderdeel van het grootste financieel adviseursnetwerk van Nederland (circa 250 vestigingen). Wij zijn (mede)initiatiefnemer van de Arbeidsmarktscan, de opleiding Adviseur Duurzaam Wonen, hypotheekverstrekking o.b.v. brondata, het Platform Woonstarters en het Platform Hypotheken vanuit het ministerie van BZK, en werken samen met de TU Delft voor de Monitor Koopwoningmarkt.
Over Ingage Franchise
Ingage Franchise is onderdeel van Ingage Group. Tot Ingage Franchise behoren onder andere de hypotheekadvies formules van De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur. Met ruim 250 aangesloten onafhankelijke financieel advieskantoren voor hypotheken, verzekeringen en financiële planning is dit het grootste financieel adviseursnetwerk van Nederland. Ingage Franchise biedt optimale ondersteuning aan adviseurs, zodat zij zich volledig kunnen richten op het geven van een verantwoord en passend advies aan de klant. Ingage Franchise adviseert en bemiddelt in bijna alle geldverstrekkers en verzekeraars van Nederland waardoor de consument verzekerd is van scherpe rentes en premies, goede voorwaarden en volledig onafhankelijk advies. https://ingage-group.com/franchise/