Adviseurs kiezen geldverstrekker met de beste midoffice (eerste kwartaal 2020)

geldverstrekker, midoffice, rating, beoordeling

08.04.2020

Voor consumenten en adviseurs is een snelle en foutloze afhandeling van een hypotheekaanvraag van groot belang. Dat is niet alleen omdat consumenten het kopen van een woning dikwijls als stressvol ervaren. Kopers hebben bijvoorbeeld ook te maken met een financieringsvoorbehoud dat na een bepaalde termijn verloopt, bovendien zijn er vaak meerdere kopers en verkopers van elkaar afhankelijk. Daarom monitort CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur) sinds eind vorig jaar de dienstverlening per geldverstrekker, en kunnen adviseurs het aanvraagproces van elke hypotheekaanvraag beoordelen. Wie is de geldverstrekker met de beste midoffice over het eerste kwartaal van dit jaar geworden?

Beoordelingscriteria
Uit de analyse blijkt dat een midoffice met een vast team van kundige medewerkers, die telefonisch bereikbaar zijn en waarvoor ‘afspraak is afspraak’ geldt, hoog scoort. Tevens komen zij tijdslijnen nagenoeg altijd na en is er ruimte voor het bespreken van uitzonderingen op de regels. Alle documenten die benodigd zijn voor een finaal akkoord, worden op voorhand (bij de voorlopige offerte) gecommuniceerd waarbij niet wordt overvraagd. Er worden weinig fouten gemaakt bij het controleren van een hypotheekdossier die leiden tot vertraging. 

Beste midoffice
De geldverstrekker met de beste midoffice over het eerste kwartaal van dit jaar is Syntrus Achmea geworden. In het overzicht zijn de vijf aanbieders met de hoogste gemiddelde beoordeling opgenomen. Wat opvalt is dat de meeste aanbieders voldoende tot goed scoren, en dat de beste geldverstrekkers werken met een eigen midoffice. Aanbieders die hun midoffice uitbesteden aan bijvoorbeeld Stater of Quion scoren over het algemeen rond het gemiddelde in de markt. Grootbanken doen het wat beter dan verzekeraars.

Trends en beheer
Steeds meer geldverstrekkers gaan over tot het instellen van vaste teams met extra snelle tijdslijnen voor het gespecialiseerde hypotheekintermediair met kwalitatief goed verzorgde aanvragen. Een tweede trend die we bemerken is dat er meer aandacht komt voor maatwerk in aanvragen. Voor de toekomst pleiten wij ervoor dat geldverstrekkers net zoveel aandacht en zorg gaan besteden aan hun beheerzaken (bestaande hypotheken) als aan hun midoffice (nieuwe aanvragen). De kwaliteit op beheer blijft nog wel eens achter, terwijl consumenten ook bij dit soort aanvragen (denk aan hoofdelijk ontslag na een relatiebreuk of omzetting van een aflossingsvorm) gebaat zijn bij een goede dienstverlening.

Komend kwartaal
Na de aanvraagpiek van de afgelopen weken, staan de verschillende midoffices voor een grote uitdaging. Vanwege de coronamaatregelen werken de medewerkers veelal vanuit huis. Daarbij gaan geldverstrekkers door de crisis in toenemende mate over tot aanvullende vragen en extra controles. Wij hopen dat de kwaliteit van de dienstverlening de komende tijd op hetzelfde niveau kan blijven als het afgelopen kwartaal. 


Nieuws van De Hypotheekshop geeft een overzicht van de renteontwikkelingen in de afgelopen weken en van de actualiteit en trends op de hypotheek- en woningmarkt. De verwachtingen die beschreven staan zijn altijd indicatief, hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. Wil je onze rente- en marktontwikkelingen wekelijks ontvangen? Meld je aan. 

Over De Hypotheekshop
De Hypotheekshop staat sinds 1991 (potentiële) huizenkopers of –bezitters bij met onafhankelijk advies, en is onderdeel van het grootste financieel adviseursnetwerk van Nederland (circa 250 vestigingen). Wij zijn (mede)initiatiefnemer van de Arbeidsmarktscan, de opleiding Erkend adviseur Duurzaam wonen, hypotheekverstrekking o.b.v. brondata, het Platform Woonstarters en het Platform Hypotheken vanuit het ministerie van BZK, en werken samen met de TU Delft voor de Monitor Koopwoningmarkt.

Over CMIS Franchise
CMIS Franchise is onderdeel van CMIS Group. Tot CMIS Franchise behoren onder andere de hypotheekadviesformules van De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur. Met ruim 250 aangesloten onafhankelijke financieel advieskantoren voor hypotheken, verzekeringen en financiële planning is dit het grootste financieel adviseursnetwerk van Nederland. CMIS Franchise biedt optimale ondersteuning aan adviseurs, zodat zij zich volledig kunnen richten op het geven van een verantwoord en passend advies aan de klant. CMIS Franchise adviseert en bemiddelt in bijna alle geldverstrekkers en verzekeraars van Nederland waardoor de consument verzekerd is van scherpe rentes en premies, goede voorwaarden en volledig onafhankelijk advies. https://www.cmisfranchise.nl