Samenwerking tussen concurrenten maakt ons allemaal sterker 

Samenwerking tussen concurrenten maakt ons allemaal sterker 

Als financiële branche maken we een mooie inhaalslag om innovatieve technieken te integreren in onze bedrijfsvoering. Het ‘grijze muizen’ imago hebben we inmiddels ver achter ons gelaten. Jonge professionals zien de uitdagingen en vele mogelijkheden in onze branche en verbinden zich steeds meer aan ons. Dat zijn mooie ontwikkelingen. Toch zie ik nóg een stap die we in mijn ogen zouden kunnen zetten: en dat is die van verdergaande samenwerking. Zelfs met hen waar we op papier concurrenten mee zijn.  

Als financiële branche maken we een mooie inhaalslag om innovatieve technieken te integreren in onze bedrijfsvoering. Het ‘grijze muizen’ imago hebben we inmiddels ver achter ons gelaten. Jonge professionals zien de uitdagingen en vele mogelijkheden in onze branche en verbinden zich steeds meer aan ons. Dat zijn mooie ontwikkelingen. Toch zie ik nóg een stap die we in mijn ogen zouden kunnen zetten: en dat is die van verdergaande samenwerking. Zelfs met hen waar we op papier concurrenten mee zijn.  

In mijn columns leest u regelmatig over mijn grote enthousiasme voor innovatieve kansen. ChatGPT, AI, het doet mijn ondernemershart sneller kloppen. De potentie van dergelijke technieken is enorm. Begrijp me niet verkeerd, ik denk niet dat alle noviteiten alleen maar positieve ontwikkelingen betekenen, zeker niet, maar me erin verdiepen, dat doe ik altijd. Zowel als ondernemer, als als mens. Bijblijven, sterker nog, vooruitdenken is mijn adagium.  

Echter, het implementeren van noviteiten vereist meer dan sec de autonome beslissing van een bedrijf. Hoewel de eerste zijn met een innovatie natuurlijk veel voordelen heeft, kan het op termijn toch van belang zijn dat meer partijen zich erbij aansluiten. Zelfs als het hierbij om concurrenten zou gaan.  

In de wereld van het bedrijfsleven worden concurrenten vaak als elkaars vijanden gezien. We strijden om dezelfde klanten, hetzelfde marktaandeel en dezelfde winst. Maar is dat wel altijd nodig? Kan samenwerking tussen concurrenten niet ook voordelen opleveren? In mijn ogen kan dat zeer zeker. Meerdere partijen met de neus dezelfde kant op kan een versnelling bewerkstelligen die een positief vliegwieleffect gaat hebben voor een hele branche. Denk aan verbreding van nieuwe klantgroepen, efficiency van het proces, kostenverlaging en gewoonweg een sterkere marktpositie voor bestaande marktpartijen.  

Er zijn diverse voorbeelden van succesvolle samenwerking tussen concurrenten. Neem autofabrikanten Renault, Nissan en Mitsubishi. Zij werkten samen om een nieuwe generatie elektrische auto’s te ontwikkelen. Deze samenwerking heeft geleid tot lagere kosten en een bredere productrange, waardoor de drie bedrijven een sterkere concurrentiepositie hebben verkregen in de markt voor elektrische auto’s. 

Zijn wij daar ook toe in staat? Ik denk dat het in deze tijd waarin alles steeds sneller verandert, het belangrijk is dat we flexibel en innovatief zijn. We zijn als branche hierbij afhankelijk van elkaar. Dat vraagt dat we niet allemaal opnieuw het wiel uit willen vinden. Laten we daarom elkaar versterken. De handen ineenslaan en daarmee het beste voor de klant én onszelf bewerkstelligen.  

Marisa Lodewijks 

Directeur Ingage Franchise 

Klaar voor de volgende stap?

Altijd als eerste op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van hypotheken, wonen en verzekeren.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.