Kun je te veel wind in de zeilen hebben?  

Kun je te veel wind in de zeilen hebben?  

De combinatie van een lage rente, stijgende huizenprijzen, complexe financiële producten en de behoefte aan een persoonlijk advies maken dat veel hypotheekadviseurs de wind in de zeilen hebben. Dat is positief zou je zeggen. Of zit er misschien ook een andere kant aan deze medaille?  

Hypotheekadviseurs hebben de afgelopen jaren bewezen indrukwekkende ondernemers te zijn. Want laten we eerlijk zijn, ze hebben heel wat op hun bordje gekregen. Complexe wetgeving, scholingseisen, technologische ontwikkelingen en ga zo maar door. Adviseurs hebben laten zien dat ze kunnen leren, aanpassen en bijbenen. Geen innovatie is te veel voor deze ondernemers. Maar is alleen bijblijven voldoende? Of is de sleutel tot succes dat we naast innoveren nóg een talent moeten aanboren: creativiteit!  

Creativiteit? Absoluut!

Tijdens coronatijd hebben veel spelers in onze sector bewezen over dit talent te beschikken. Van de een op de andere dag konden wij niet meer naar klanten toe, en zij niet meer naar ons toe. Waar menig ondernemer in zo’n situatie verslagen thuis zou gaan zitten, lieten hypotheekadviseurs zich niet ondermijnen door het virus. In een oogwenk werden indrukwekkende, online video’s gemaakt met prachtige gepersonaliseerde inhoud. Via videochat-tools werden virtuele huisbezoeken afgelegd en met online tools en calculators werden klanten geactiveerd tot het maken van berekeningen.  

Met trots en ja, ook een beetje verbazing, kijk ik terug op die periode. Wat we toen hebben laten zien … daar vraagt de markt nu weer om. Creativiteit. Natuurlijk, de noodzaak is niet zo hoog als in corona-tijd. Toen werden we min of meer gedwongen tot actie want doorgaan op de oude manier was immers geen optie. Maar ik denk oprecht dat we nu weer in eenzelfde soort situatie zitten: grote vraag naar woningen in combinatie met een groot tekort aan woningen. Wat nu? Voor het welzijn van onze klanten is het van groot belang om dit talent weer aan te boren: creativiteit.  

Denk aan doorstroom van 60plussers naar een mooie, kleinere woning. Jongeren naar hun eerste woning. Niet alleen stelletjes, maar ook voor singles. Doorstroom voor gezinnen die te maken krijgen met ziekte of een handicap. Het credo ‘meer bouwen’  is niet realistisch. Dat gaat gewoonweg op korte termijn geen oplossing leveren. Dus moeten we creatief zijn.  

In gesprekken hoor ik vaak reële suggesties: maak van kantoorruimtes appartementen. Verminder de wetgeving rond het splitsen van woningen. Laat alleenstaanden makkelijker samenwonen zonder hen te korten op hun inkomens. Een recreatiepark dat de exploitatie van huisjes stopt; open deze markt voor particuliere verkoop. Een groot huis komt vrij doordat de bewoners een klein huis (op een vakantiepark?) kopen in combinatie met een appartement in het buitenland.  

Natuurlijk, regelgeving moet daarbij aangepast worden, maar laten we in ieder geval creatief zijn. Ook al is het niet omdat het water óns aan de lippen staat, het welzijn van onze samenleving staat wel op het spel!  

Klaar voor de volgende stap?

Altijd als eerste op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van hypotheken, wonen en verzekeren.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.