
Ervaring in combinatie met AI maakt ons verleidelijk
Gepubliceerd: ‐ Update:
Wie een personeelsadvertentie voor een hypotheekadviseur doorneemt, leest negen van de tien keer de volgende kwaliteitseisen: beschikken over vakinhoudelijke kennis, mensgericht, servicegericht, proactief en daadkrachtig. Eisen die we de afgelopen tien, wat zeg ik, twintig jaar al van een adviseur vragen. Ik vraag me af of het niet de hoogste tijd is om hier eens een bezem doorheen te halen.
En laat ik ook de hand in eigen boezem steken: hoe up-to-date is het wensenlijstje voor aspirant-franchise-ondernemers van Nederlandse hypotheekketens? ‘Zelfstandig, ondernemend, vakinhoudelijk kundig, mensenmens’. Google maar eens en je komt min of meer op deze criteria uit. Ook hierbij vraag ik me af of dit nog wel van deze tijd is.
De bedrijfsvoering zoals wij die jaren hebben gekend, is zonder aanpassingen niet langer toekomstbestendig”
De wereld om ons heen verandert immers in rap tempo. We staan niet alleen als mens maar ook als ondernemer voor grote uitdagingen. De bedrijfsvoering zoals wij die jaren hebben gekend, is zonder aanpassingen niet langer toekomstbestendig. In voorgaande columns heb ik al gesproken over de enorme impact die AI op onze wijze van advisering gaat hebben. Maar er is nog veel meer. Zo verlangen nieuwe ondernemers veel meer balans tussen werk en privé. En begeven we ons nu in een omgeving waar een lifetime learning niet alleen op papier leuk staat, maar ook oprecht in de praktijk toegepast moet worden.
Advies is ook aan verandering onderhevig
En laten we ook kijken naar het advies zélf dat aan verandering onderhevig is. Nieuwe aspecten als verduurzaming en vergrijzing vragen nu om aandacht. Over dat laatste gesproken… Laten we eerlijk zijn, we worden er in onze branche met z’n allen niet jonger op. Terwijl we misschien juist die jongere generatie op kantoor nodig hebben. Bijvoorbeeld om de definitieve omslag naar hybride advies te maken: het combineren van online en fysiek advies.
Combinatie ervaring en talent onverslaanbaar
Al met al hebben we de perfecte cocktail aan argumenten om serieus op zoek te gaan naar een ander type ondernemer/medewerker in ons adviesvak. Een nieuwe generatie adviseurs die naast de huidige ondernemers/franchisenemers gaat staan. Zodat ze hun krachten kunnen bundelen. Want juist de combinatie van ervaring en noviteit zou best wel eens de sleutel tot succes kunnen zijn.
De uitdaging is aan ons om de jongere generatie warm te laten lopen voor onze mooie branche. Om ze te enthousiasmeren mee te draaien in het waarmaken van woonwensen van klanten. Om een adviesvak te betreden die ondanks – of beter gezegd ‘sámen met’ – AI altijd relevant zal blijven. Wie denkt met me mee hoe we dit aan kunnen pakken?
Marisa Lodewijks
Directeur van Ingage-Aetos