Overheid moet regierol nemen in financieringsvraagstuk voor verduurzamen van woningen
Gepubliceerd: ‐ Update:
“Om aan de ambitieuze klimaatdoelstellingen van de overheid te kunnen voldoen is het dringend noodzakelijk dat we in gezamenlijk overleg tussen overheid, toezichthouder, geldverstrekkers en hypotheekadviseurs komen tot een eenduidig beleid omtrent de financiering hiervan. Maar met alleen een financieringsbeleid zijn consumenten nog onvoldoende geholpen. Goede financiering begint al een stap eerder. Namelijk bij de inventarisatie van de benodigde maatregelen, de impact van die maatregelen op het energielabel van de woning en de terugverdientijd van de investering. We zien nu nog te vaak dat consumenten het spoor volledig bijster raken in de hoeveelheid maatregelen die hen wordt geadviseerd en de bijbehorende offertes.” Dit zei Mark de Rijke, directeur van De Hypotheekshop, vanmorgen op BNR.
Luister hier het fragment op BNR terug.
Regels voor financiering energiebesparing woning
Binnen de financieringsregels voor hypotheken, mede gebaseerd op de inkomensnormen van het Nibud, is er leenruimte beschikbaar voor energiezuinige woningen en energiebesparende maatregelen. Er kan bijvoorbeeld 6% van de woningwaarde extra worden geleend als dit bedrag wordt gebruikt voor dit soort voorzieningen. Consumenten kunnen hierdoor eenvoudiger hun woning verduurzamen, en dat kan gunstig zijn voor de totale maandelijkse woonlasten (hypotheek- én energielasten). Maar isolatie kan ook een positief effect op de waarde van de woning, het comfort in huis en het milieu hebben. Toezichthouders als de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank zijn echter kritisch op deze verruimingen en vrezen voor overkreditering.
Integrale aanpak noodzakelijk om klimaatdoelstelling te behalen
- De Hypotheekshop is van mening dat de huidige aanpak onvoldoende is om de klimaatdoelstelling te behalen: alle bestaande woningen -zowel koop als huur- in 2050 energieneutraal. We pleiten daarom voor een integrale aanpak waarbij de overheid een coördinerende rol speelt en duidelijkheid schept rondom financiële stimuleringsmaatregelen. Ook geldverstrekkers en hypotheekadviseurs hebben daarin een belangrijke rol.
- Uit recent onderzoek van het Kadaster blijkt dat circa 2 miljoen woningen (28%) een groen A of B label hebben. Dat betekent dat 5,3 miljoen woningen een of meerdere labelsprongen moeten maken om op datzelfde niveau te komen. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat hogere inkomens relatief vaker in een woning met een groen label wonen. Duurdere woningen hebben betere labels dan goedkope woningen.
- Energiebesparing en woningisolatie zouden in elk hypotheekadvies aan bod moeten komen. Bovendien dienen consumenten een totaaloplossing te worden geboden inclusief advies over verduurzaming en installateurs.
- Geldverstrekkers zouden verduurzaming naar minimaal label B bespreekbaar moeten maken voor nieuwe hypotheken, oversluitingen en verlengingen. Om consumenten maximaal te stimuleren moet hen rentekorting geboden worden en eventuele subsidies voor ze worden aangevraagd. Ook moet verduurzaming voor bestaande klanten eenvoudiger worden gemaakt. Bied hen standaard een verduurzamingsdepot ter grootte van de € 9.000 die nu in de financieringsregels voor hypotheken mogelijk is gemaakt.
- Zodra de investeringskosten van B naar A of nul-op-de-meter zijn terug te verdienen, moet dit de norm worden. Lokale plannen uit de wijkgebonden aanpak -die de komende jaren voor elke wijk in Nederland worden opgesteld- moeten dan ook leidend zijn in het advies. Daarnaast is het verbreden van de financieringsmogelijkheden met gebouwgebonden financiering noodzakelijk om ook consumenten tegemoet te komen die niet persoonlijk willen lenen, of spaargeld willen of kunnen aanwenden. Gebouwgebonden financiering is een verzamelnaam voor allerlei financieringsconcepten die aan een gebouw/object in plaats van aan een persoon zijn gekoppeld. Bij verhuizing verhuist de schuld niet mee. In plaats daarvan gaat de volgende eigenaar verder met afbetalen waar de vorige eigenaar was gebleven.