AFM: Geen reclame voor de snelheid afsluiten hypotheek
Gepubliceerd: ‐ Update:
Uitspraken als ‘hypotheek binnen een week’, mogen niet als reclame dienen, als het aan de AFM ligt. Hypotheekverstrekkers mogen geen reclame maken voor de snelheid waarmee een hypotheek kan worden afgesloten.
De toezichthouder heeft het idee dat er in reclamecampagnes toch weer vaker ingespeeld wordt op snelheid. Dat is in strijd met de regels.
Wat is er aan de hand?
Als je een huis gaat kopen, heb je in de meeste gevallen een hypotheek nodig. Een hypotheek afsluiten is voor de een makkelijker, dan voor de ander. Ben je een starter met een vast contract en heb je geen betalingsverplichtingen? Dan verloopt de hypotheekaanvraag meestal vrij soepel. Ben je ondernemer, al eens gescheiden of heb je al een hypotheek? Dan kan de hypotheekaanvraag wat langer duren en ben je al snel een paar weken bezig om alles goed te regelen.
Is een snelle hypotheek altijd gunstig?
Niet altijd. Het is vooral belangrijk dat een hypotheek bij je past. Ook op de langere termijn. Een huis kopen is een ingrijpend besluit met financiële gevolgen voor de lange termijn, verduidelijkt de AFM. Daarom is het belangrijk dat consumenten zich voor zo’n besluit goed laten informeren en dat ze er ook goed over kunnen nadenken en weloverwogen de knoop kunnen doorhakken.
Daarom vindt de AFM dat reclames voor hypotheken geen verwijzing bevatten naar snelheid en het gemak van het verkrijgen van het krediet. Partijen die dit toch doen, spreekt de AFM hierop aan.
De financiële waakhond erkent overigens wel dat het in de huidige krappere woningmarkt goed is als huizenkopers binnen een redelijke termijn duidelijkheid krijgen over de benodigde financiering. De toezichthouder staat dan ook positief tegenover bijvoorbeeld het verkorten van doorlooptijden, zolang dit allemaal maar zorgvuldig gebeurt.
Het eerste gesprek is altijd gratis
Wellicht ook interessant?
Bereken zelf je maximale hypotheek
Hypotheek zonder vast contract
De 4 risico’s van overbieden