30 jaar De Hypotheekshop in de Amsterdamse Watergraafsmeer

30 jaar De Hypotheekshop in de Amsterdamse Watergraafsmeer

Nee, hij is geen familie van Kraantje Pappie: “Die heeft zijn naam van ons gepikt.” En nee, zijn voornaam hoor je niet vaak: “Arjé betekent leeuw in het Hebreeuws. Maar neem van mij aan: gevaarlijk ben ik niet.” Arjé Pappie had als een van de eersten een De Hypotheekshop. 

Het was niet zijn grootste droom: “Ik was wat onstuimig, haalde in omtrekkende bewegingen mijn diploma.” Mijn vader zei: “Jongen kom jij maar bij ons op kantoor: hypotheken doen. Daar zit toekomst in. Hij had gelijk. Ik heb geen dag spijt gehad van zijn keuze. Het is een mooi vak. Soms best pittig hoor. Vooral als je ‘s ochtends om 5 uur wakker ligt en in gedachten dat lastige dossier zit door te spitten om alsnog een financiering te regelen voor dat leuke gezinnetje en hun droomhuis.”

30 jaar ofwel 3 generaties hypotheken: van 8% tot 0.8%

Het kantoor in Watergraafsmeer met mede-eigenaar Erwin Nissa en collega’s Anne, Sasja, Ingeborg en Thomas kent een trouwe klantenkring: “Vorige week kwam een dame hier voor haar vierde hypotheek. Haar ouders, toen studenten uit Engeland, wilden eind jaren ‘80 dolgraag een huis in de spiksplinternieuwe woonwijk Gein. Wij kregen de financiering rond. Ging om pakweg 50 mille. Toen tegen 7 à 8% rente. Kan zomaar zijn dat ik binnenkort een hypotheek regel voor de volgende generatie: de kleinkinderen van mijn eerste-uur-klanten. Nu tegen een rente van 0,8%.”

Ik begon direct na school op het makelaarskantoor van papa, mama en zus.

Arjé Pappie

Het gaat om grote bedragen, belangrijke beslissingen

“Ik wil klanten helpen en zoek daarin best de grenzen op. En dat doen mijn collega’s hier en van de andere kantoren ook. Ons hoofdkantoor steunt ons daarbij. Wij zitten niet zo vreselijk vast in structuren, krijgen support bij wat we ondernemen. Dat is belangrijk. Onze materie is complex en het gaat altijd om grote bedragen voor mensen. We stellen hen gerust en nemen de tijd. Vaak zeggen klanten dan: Oke, duidelijk verhaal. En dan wijs ik hen met een grote grijns op onze De Hypotheekshop slogan aan de muur.”

Van BN’ers tot starters tot Dr. Samson

Iedere klant is Arjé en zijn collega’s even lief: “Wij willen een laagdrempelig bedrijf zijn. En we doen voor iedereen ons best: starters, doorstromers, BN’ers, vermogende mensen. Ook voor Dr. Samson trouwens. Die was psychiater, zat voortdurend in privéjets en op jachten. Hij vroeg ons om de financiering van een villa van 2,1 miljoen voor hem rond te krijgen. Dr. Samson bleek al snel patiënt Samson te zijn. Waardoor het tot een financiering vanzelfsprekend niet is gekomen. Arme man.”

Ga je afdansen, of zo?

Arjé hechtte altijd aan keurige kleding: “Tot een klant een keer tegen me zei: ‘Ga je afdansen of zo?’ Toen heb ik ‘s avonds mijn driedelig blauw uitgedaan en nooit meer aangedaan. Ontspannen uiterlijk, ontspannen ontvangst: maar wel de beste oplossing. Of je hier nu binnenkomt in een glimmend trainingsbroekje en sandalen of in een nette blazer: wij zijn er om je de beste oplossing te bieden.”

Betere dienstverlening, leukere klanten

Arjé Pappie was erbij toen de NVM Hypotheekshop werd opgericht. En hij was erbij toen De Hypotheekshop los kwam van de NVM en een coöperatieve vereniging werd: “We waren allemaal mede-eigenaar, gingen ineens heel veel vergaderen. Maar we zijn geen bestuurders; we zijn gewoon verdomd goede hypotheekadviseurs. Al 30 jaar. Ik ben nog steeds blij dat de provisiebetaling is afgeschaft. De Hypotheekshop was daar voorloper in. De dienstverlening is daardoor transparanter en eerlijker geworden. Het bijzondere is dat klanten daardoor ook leukere, wat serieuzere klanten zijn geworden. Het werkt gewoon beter, aan beide kanten.”

Klaar voor de volgende stap?

Altijd als eerste op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van hypotheken, wonen en verzekeren.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.