Verduurzaming woning vraagt stap-voor-stapbenadering

verduurzaming, isoleren, zonnepanelen

03.09.2020

"Verduurzaming van de eigen woning is voor veel mensen niet rendabel." Deze hoofdconclusie uit het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) dreunde afgelopen week in alle media na. Het risico is dat hiermee bij veel huiseigenaren het beeld is ontstaan dat het verduurzamen van hun woning financieel niet haalbaar is. Niets is echter minder waar. De meeste huiseigenaren zijn er juist bij gebaat om direct te beginnen met verduurzaming. Wij breken een lans voor het stap voor stap juist snel beginnen en voor verbreden van het financiële perspectief. Een actieve rol van financiële dienstverleners is daarbij essentieel.

Verbreding van het financiële perspectief
De kosten van verduurzaming zijn een belangrijk punt in de energietransitie: wie draait er op voor de extra lasten en is het voor alle betrokkenen betaalbaar? Woonlastenneutraliteit is daarom het uitgangspunt geworden van het Klimaatakkoord. Daarmee wordt wel eens uit het oog verloren wat de (maatschappelijke) kosten zullen zijn als we de energietransitie niét maken. Tegelijk is de eenzijdige focus op kosten ook heel beperkend: bij de meeste uitgaven die consumenten doen – of het gaat om een verbouwing, de aanschaf van een auto of nieuwe meubels – is de rentabiliteit immers niet het uitgangspunt, maar gaat het om comfort en leefgemak.

De coronacrisis heeft mensen meer bewust gemaakt van het belang van gezondheid en de wereld om hen heen. Door thuiswerken zijn comfort en woongenot belangrijker geworden, zowel op koude als op warme dagen. Geld en besparen als motivatie om te verduurzamen vormen dus zeker niet de enige redenen daarvoor.

Niet blindstaren op de kosten
Tot slot is er nog de factor ‘tijd’. De energietransitie is een proces van tientallen jaren, waarbij de kosten van fossiele brandstof (naar verwachting hoger) en technologie en (ver)bouwen (lager) nog sterk zullen veranderen. Blindstaren op het huidige kostenniveau is daarom niet zinvol én niet realistisch. Voor huishoudens zijn immers zowel de motieven voor energiebesparing, de hoogte van het energieverbruik (en daarmee de potentiële besparing) én het ambitieniveau verschillend. Een individueel advies dat de mogelijkheden, kosten en besparingen bevat is daarom essentieel.

Begin met no-regretmaatregelen
“Een reis van duizend mijl begint bij de eerste stap.” “Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd.” Oude wijsheden die leren dat gewoon beginnen met kleine stapjes kan leiden tot grote veranderingen. Vertaald naar de energietransitie: start met isoleren en verbeteren van de woningvoorraad en streef niet direct naar energieneutraliteit of gasloos wonen.

Met de huidige faciliteiten – subsidies, extra ruimte binnen de hypotheek, duurzaamheidsleningen, warmtefonds – kunnen al veel koopwoningen naar gemiddeld energielabel B worden gebracht. Geen warmtepomp, maar gewoon vloer-, dak- en muurisolatie. Glas, deuren, kieren en gaten eventueel aangevuld met zonnepanelen. Eenvoudige voorzieningen die tegen overzienbare kosten snel en vanaf dag één worden terugverdiend.

Grijp natuurlijke momenten aan
Maak daarbij vooral gebruik van alle natuurlijke momenten die zich voordoen zoals verhuizen, verbouwen, aanpassingen en onderhoud. Niet alleen zijn dat de meest logische en praktische gelegenheden, het verlaagt ook de kosten van en het gedoe rond de verduurzaming. In de toekomst zullen wijkaanpak, innovatie en gezamenlijke initiatieven de verdere stappen haalbaar maken. Door de komende jaren te beginnen met de woningen waar met deze no-regretmaatregelen al veel winst te halen valt, wordt ook de motor voor de benodigde kostenverlaging en innovatie gecreëerd.

Voor adviseurs, geldverstrekkers en makelaars ligt hier daarom een mooie en waardevolle taak. Informeer klanten vanaf het eerste moment over het belang van verduurzaming en de mogelijkheden die er nu al zijn in hun persoonlijke situatie. Kleine stappen maken uiteindelijk letterlijk een wereld van verschil.


Floor van Workum, CEO Vista Hypotheken (Rabogroep) en Martin Hagedoorn, Manager Product & Business Expertise bij De Hypotheekshop (CMIS Franchise), mede-initiatiefnemers van de opleiding Adviseur Duurzaam Wonen en medeoprichters van het Sectorcollectief Duurzaam Wonen.

 

Over De Hypotheekshop
De Hypotheekshop staat sinds 1991 (potentiële) huizenkopers en -bezitters bij met onafhankelijk advies. Het bedrijf is onderdeel van het grootste financieel adviseursnetwerk van Nederland (circa 250 vestigingen). De Hypotheekshop is (mede)initiatiefnemer van de Arbeidsmarktscan (winnaar Gouden Lotus 2020 voor Innovatieve dienstverlening aan de consument), de opleiding Adviseur Duurzaam Wonen, hypotheekverstrekking o.b.v. brondata, het Platform Woonstarters en het Platform Hypotheken vanuit het ministerie van BZK. De Hypotheekshop werkt samen met de TU Delft voor de Monitor Koopwoningmarkt.