Uniforme corona-vragenlijst hypotheekaanvragen

Uniforme corona-vragenlijst hypotheekaanvragen

De Nationale Hypotheek Garantie (NHG) heeft een uniforme corona-vragenlijst gepresenteerd om te bevorderen dat alle geldverstrekkers aanvragers van een hypotheek mét hypotheekgarantie hetzelfde behandelen. NHG roept hiermee op tot een uniforme aanpak die de consument duidelijkheid biedt en het adviestraject zo eenvoudig mogelijk houdt.

Uniforme werkwijze

De Hypotheekshop signaleerde al eerder dat naar verwachting ook mensen in (vaste) loondienst de komende maanden bij het aanvragen van een hypotheek te maken zullen krijgen met aanvullende vragen naar de invloed van corona op het inkomen. De vrees bestaat daarbij dat veel aanbieders met een eigen vragenlijst zullen gaan komen. Dit kan dan leiden tot verwarring en willekeur bij het beoordelen van een aanvraag. De NHG erkent dat er op dit moment verschillende werkwijzen in omloop zijn. Om de uniformiteit in de beoordeling van hypotheekaanvragen te bevorderen, heeft NHG daarom een corona-vragenlijst opgesteld.

Met de vragen ontstaat er duidelijkheid over de bestendigheid van het inkomen van de consument. Maar ook over de betaalbaarheid van de hypotheeklasten en de mate waarin een aanvraag verantwoord is. NHG spoort geldverstrekkers aan gebruik te maken van deze vragenlijst of deze te accepteren naast het gebruik van hun eigen vragenlijst.

Geldverstekkers

“De vragenlijst biedt klant en adviseur extra ruimte om aan te geven waarom een aanvraag verantwoord is. Daarmee willen we voorkomen dat consumenten die in getroffen branches werkzaam zijn per definitie geen toegang krijgen tot de hypotheekmarkt”, aldus NHG. NHG benadrukt dat de uniforme corona-vragenlijst een handvat en een momentopname is. ‘De situatie kan snel veranderen in positieve, maar ook in negatieve zin. Afhankelijk van de individuele situatie van de consument en de gegeven antwoorden bepaalt de adviseur (verantwoordelijk voor een passend advies) of de geldverstrekker (verantwoordelijk voor een verantwoorde hypotheek) of aanvullende stukken of antwoorden op aanvullende vragen noodzakelijk zijn.’

Duidelijk verhaal

Ben je op zoek naar een huis en wil je meer weten over een eventuele hypotheekaanvraag in coronatijd? Check dan onze veelgestelde vragen of plan een vrijblijvende (bel)afspraak in met één van onze adviseurs.

Het eerste gesprek is altijd gratis

Klaar voor de volgende stap?

Altijd als eerste op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van hypotheken, wonen en verzekeren.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.