De Hypotheekshop en NVM sturen brief aan Tweede Kamer

hypotheekaanvraag

12.09.2017

De Hypotheekshop heeft samen met makelaarsvereniging NVM afgelopen vrijdag een brief gestuurd aan de Tweede Kamer. In de brief pleiten we ervoor om hypotheekaanvragen te toetsen aan de op het moment van aanvragen geldende wet- en regelgeving.

Wat is er aan de hand

Eind vorig jaar bepaalde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dat een klant wordt getoetst op de regels zoals die gelden op het moment dat een bindend (definitief) hypotheekaanbod wordt gedaan door een geldverstrekker. De klant is daardoor mede afhankelijk van de doorloopsnelheid van de verstrekker.

Tussen de hypotheekaanvraag en het definitieve aanbod kunnen soms weken tot maanden zitten. Doe je in november of december een aanvraag? Dan kan het zijn dat de geldverstrekker je pas volgend jaar een bindend aanbod doet. En volgend jaar kunnen de leennormen zijn aangescherpt, waardoor blijkt dat je opeens minder kunt lenen dan eerder het geval was. Er zijn in totaal drie verschillende leennormen die een rol spelen: hoeveel mag er worden geleend op basis van inkomen, hoeveel eigen geld moet er worden ingebracht (maximale hypotheek ten opzichte van de woningwaarde) en hoe hoog is de kostengrens van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG).

Speciale overgangsregeling

Ieder jaar worden de leennormen opnieuw aangepast. Een deel van deze wijzigingen wordt pas laat in het najaar bekend gemaakt. Die wijzigingen moeten eerst in de gebruikte software worden verwerkt en pas daarna kan een adviseur ermee werken. Vertragingen volgen en daarvan is de klant de dupe.

Vorig jaar (2016-2017) bestond er nog een speciale overgangsregeling: bij hypotheekaanvragen die voor 1 januari dit jaar waren ingediend en voor 1 februari beoordeeld, mocht nog gerekend worden met de leennormen van het jaar daarvoor (2016). Die speciale regeling is er dit jaar niet.

Wij vinden het, vanuit het oogpunt van de klant, verstandiger om de toetsingsprocedure te doen aan de hand van de wet- en regelgeving die ten tijde van de aanvraag golden. Dat is namelijk het moment waar de klant invloed op heeft (en niet op de doorloopsnelheid). De procedure kan nog steeds plaatsvinden op het moment van het bindend aanbod, echter met de regels die tijdens de aanvraag golden.

Hypotheek kan niet altijd binnen een week

Relatief eenvoudige aanvragen worden tegenwoordig door standaardisatie vrij snel verwerkt. Ben je zoals veel mensen anders dan de standaard? Dan kan een hypotheekaanvraag langer duren. Denk aan een scheiding, een restschuld of een eigen onderneming: dit zijn allemaal bijzondere gevallen die niet in de standaardprocedure passen. Zeker 28 procent van de aanvragen heeft een doorlooptijd van langer dan 16 (!) weken. Maar denk ook aan vertraging of langere verwerkingstermijnen doordat de verzekeraar aanvullende informatie over je gezondheid opvraagt bij je huisarts, het meenemen van een lopende  spaarhypotheek of door het aanvragen van een gemeentelijke starterslening. Daarnaast is de ervaring dat geldverstrekkers in de piekmaanden als december vaak kampen met achterstanden, waardoor de doorloopsnelheid oploopt.

Alternatief

Mocht de Tweede Kamer toch vast willen houden aan de huidige toetsprocedure, dan zouden wijzigingen van de hypotheeknormen voortaan uiterlijk op 1 september bekend moeten zijn. Dan is de klant op tijd op de hoogte van de gevolgen die de wijzigingen kunnen hebben. 

Wil je meer weten over jouw mogelijkheden? Dan kun je vrijblijvend en kosteloos een afspraak inplannen met een hypotheekadviseur bij jou in de buurt

 

Wil je meer weten over de hypotheekaanvraag? Dan vind je dit vast interessant:

 

Checklist hypotheekaanvraag: vergeet deze documenten niet

 

Arbeidsongeschikten hebben het moeilijk op de woningmarkt

 

Kunnen tweeverdieners volgend jaar meer verdienen? 

 

 

Maak een afspraak